Sorginak
Maria Baztan dut izena, eta hauxe da nire bizitza, hain sinplea eta landa-eremura ainguratua, beldurrak eta ezjakintasunak nola suntsitu zuten kontatzen duen istorioa. dakit kontatuko dudanak nahi baino gehiago gogoraraziko didan, baina hitz egin behar dut. Agian nire ahotsak balioko du inork ez ahazteko Zugarramurdin gertatu zena, behin nire etxea izan zen Baztango haraneko txoko txiki horretan.


Hau sineskeria eta botere istorio bat da. Emakume seinalatuen, justizia okerreko eta zurrumurruen arteko egia ezkutuen kontakizuna. Euskal Herriaren bihotzean, XVII. mendeko Europan sorginkeriak eragindako obsesio gero eta handiagoak haran lasaia harrapatu zuen. Tragedia honen oihartzunak oraindik entzuten dira, intolerantziaren eta beldurraren arriskuak gogoraraziz.
Ezagutu nahi?
Baztan bailara
1. kapitulua
1586
Baztango bailara kontraste-lekua da. Mendi berdeek inguratuta eta ibai kristalinoek bustita, denborak naturaren erritmo motelean aurrera egiten duen babeslekua dirudi. Hemen, neguak luzeak eta hotzak dira, zeru grisak zeruertza irensten dutela diruditenak. Udan, harana biziz betetzen da, nekazariak lurra lantzen eta artzainak beren artaldeak muinoetatik gidatzen.
Baztango jendea bere eskuetatik bizi da: artoa, garia eta garagarra lantzen dituzte, eta bertako produktuak saltzen dituzte inguruko herrixkekin. Urtaroak bere errutinaren konpasa dira, eta egunak zeregin sinple baina funtsezkoez betetzen dira. Bazter honetan, ordea, tradizioek eta sineskeriek naturak berak bezainbeste agintzen dute. Harana lur emankorra da, ez bakarrik laborantzarako, baita historiarako ere.


Zugarramurdi, istorioa duen herria
Zugarramurdi, nire etxea, mendi artean ezkutatutako herri bat da, non denbora gelditu egiten dela dirudien. Hemen, denok ezagutzen dugu elkar, eta teilatu gorriak dituzten harrizko etxeak paisaiarekin harmonian sakabanatzen dira. Eliza plazan nagusi den arren, kanpaiek mezak, ezkontzak edo hiletak ez ezik, urtaroen erritmoa eta oraindik desagertu nahi ez duten antzinako tradizioak ere markatzen dituzte.
Bizitza erraza da. Emakumeok, nik bezala, landetan lan egiten dugu, animaliak zaintzen ditugu eta belarrak biltzen ditugu erremedioak prestatzeko. Landare bakoitzak helburu bat du: mina arintzea, zauriak sendatzea, edo begiko gaitza uxatzea. Batzuek petrikiloak bezala ikusten bagaituzte ere, beste batzuk marmarrean hasten dira. Herri txiki batean, hitzek azkar bidaiatzen dute eta aizto bihurtzen dira.
Herriak sutsuki ospatzen ditu jai erlijiosoak, baina badira oraindik bizirik dirauten tradizio zaharragoak. San Joan gauean, adibidez, familiek suak pizten dituzte izpirituengandik babesteko eta beren uztak bedeinkatzeko. Etxe bakoitzean, adar berdeak ate eta leihoetan jartzen dira, gaizkiaren aurkako ezkutu gisa. Ohitura horiek gure eguneroko bizitza zerbait zaharragoarekin, sakonagoarekin lotzen duten haria dira.
Hala ere, kristau fedea praktika hauek itzalerantz bultzatzen hasten da. Elizako sermoiek bekatuaz eta deabruaz hitz egiten dute, eta batzuek mesfidantzaz begiratzen diete guretzat beti bizitzaren parte naturala izan diren ohiturei. Zugarramurdi, lehen harmoniarako tokia zena, begirada susmagarriz eta esan gabeko hitzez betetzen hasi zen.
Herri txiki, inpernu handi, baina lagunak beti bihotzean



Euskal mitologia
Euskal Herriko mendi eta basoetan, kondairak haritzak bezala hazi dira, indartsuak eta sakonak. Izaki mitologikoen istorioak eguneroko bizitzarekin elkartzen dira, zerbait handiagoaren parte garela gogoraraziz. Kontakizun hauek, belaunaldiz belaunaldi transmitituak, garai baten oihartzuna dira, non natura lagun eta etsai zen, eta indar ikusezinak gure artean zebiltzan.

Mari

Sugoi

Basajaun

Lamia

Akerbeltz

Galtzagorri

Tartalo
